Google_core_web_vital_2021_CWV_hastighedsoptimering_rangering_faktor

Google Core Web Vitals

Google har fornyligt meldt ud at en ny rangeringsfaktor vil indtræffe, nemlig Core Web Vitals. Hvis du ikke allerede ved det, så bestræber Google sig på at levere de bedste oplevelser til sine brugere. – Og det er det den nye rangeringsfaktor Core Web Vitals (CWV) også handler om.

Core Web Vitals og page experience

Core Web Vitals ligger op til at hjemmesider og webshops for alvor for styr på kundeoplevelsen / page experience. Google har i længere tid haft fokus på page experience og har tracket på en lang række signaler, som søgemaskinen bruger til at vurdere din hjemmesides oplevelse. Det vil altså sige, at hjemmesider med en ringe page experience vil have tendens til at rangere lavere end hjemmesider med gode side oplevelser. Så hvis du arbejder med seo eller ønsker gode organiske placeringer, skal du have styr på kundeoplevelsen på din hjemmeside.

Page experience, Google og rangeringsfaktor

Core Web Vitals er altså en faktorer, som er blevet tilføjet til Google´s overordnede rangeringsfaktor “page experience”.  Page experience består på nuværende tidspunkt af:

  • Mobilvenlig hjemmeside og responsive designs
  • HTTPS / sikkerhed
  • Ingen “intrusive interstitials” – omhandler mængden af pop-up beskeder og reklamer som forhindrer brugeren i at se dit indhold

Core Web Vitals er den nye faktorer som vil indgå i overstående page experience. Hvis du vil læse mere om CWV så følg med nedenfor.

    Kontakt Design´R´us.

    Navn

    E-mail

    Telefon

    Besked



    This site is protected by reCAPTCHA
    and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Få vores hjælp til søgemaskineoptimering og hastighed her!

    Hvad er Core Web Vitals?

    Core Web Vitals består af 3 underfaktorer:

    • First Input Delay (FID)
    • Largest Contentful Paint (LCP)
    • Cumulative Layout Shift (CLS)

    Disse 3 punkter handler om hjemmesidens hastighed fra brugerens perspektiv og derudover stabiliteten på din hjemmeside.

    Largest Contentful Paint – LCP

    Largest Contentful Paint handler om hvor lang tid der går før, at din side indlæses til det første indhold fremgår på din side. LCP tracker simpelthen hvor lang tid det tager for din hjemmeside at vise det primære indhold på din side. Ifølge Google skal din hjemmeside kunne indlæse og vise det primære indhold på under 2,5 sekund, hvis du ønsker en god hastighed. mellem 2,5 og 4 sekunder har din hjemmeside en middel scorer, hvor Google anbefaler, at der sker forbedringer. Tager det over 4 sekunder har du scoren “poor” og her skal der optimeres da siden kategoriseres som ringe.

    Optimering af Largest Contentful Paint – LCP

    • Optimere serveren som hjemmesiden er hostet på
    • Udsætning af indlæsningen af indhold som ikke er nødvendigt for din side til at starte med
    • Minimere størrelsen på billeder, Javescript- og css-filer

    Lcp_google_web_core_vitals

    Core_web_vitals_dansk_google_Seo_

    First Input Delay – FID

    First Input Delay handler om hvor lang tid det tager en hjemmeside at reagere på brugerens handlinger. Dette kan eksempelvis være at klikke på knapper, billeder eller links. Det er altså vigtigt at din hjemmeside hurtigt svare når brugeren klikker sig rundt. Det giver nemlig dårlig brugeroplevelser netop når brugeren skal vente lang tid efter de har udført en handling. For at have en god FID skal din hjemmeside reagere på brugeren handlinger inden for 100 millisekunder. Hvis hjemmesiden reagere mellem 100 – 300 millisekunder har dit site en middel score med plads til forbedringer. En score på over 300 millisekunder anses som ringe og kræver handling.

    Optimering af First Input Delay – FID

    For at optimere dit sites First Input Delay kan man:

    • Reducere scripts eller optimere nuværende
    • Reducere indholdet af tunge elementer som hjemmesiden bruger
    • Minimering af generelle processer på sitet

    FID_google_core_web_vitals_dansk

    Cumulative Layout Shift – CLS

    Cumulative Layout Shift handler om det visuelle udtryk på din hjemmeside eller webshop. Det er altså vigtigt at elementerne på dit site ikke rykker rundt under en indlæsning. Det er den visuelle stabilitet der er vigtigt for brugeren. Det handler kort sagt om at sørge for, at der ikke indlæses nye funktioner eller elementer efter brugeren er begyndt at læse. CLS udregnes ved at Google kigger på hvor mange elementer som skubber til ting på dit site og hvor meget disse elementer skubbes. En god CLS score ligger op fra 0,1. mellem 0,1 og 0,25 er der plads til forbedringer hvor alt over 0,25 er ringe.

    Optimering af Cumulative Layout Shift

    • Husk at angiv størrelsen på dine billeder. Det betyder at brugerens browser ved, at billedet kræver x-antal plads på skærmen og det bliver der så gjort plads til.
    • Det samme gælder bannere og annoncer. Medmindre at der er gjort plads til dem på siden.

    CLS_Google_core_web_vitals_seo

    Hastighedstest til Core Web Vitals

    Hvis du selv ønsker at teste dit sites hastighed i forhold til Google nye Core Web Vitals faktorer kan du benytte dig af Google’s egen hastigheds værktøj. Dette værktøj hedder PageSpeed Insights, og kan hurtig findes igennem en Google søgning. Med PageSpeed Insights kan du altså hurtigt få et overblik over din hjemmeside score i helhed og i forhold til de ny Core Web Vitals rangeringsfaktorer. Derudover kan du benytte Google Search Console og få indblik i den generelle kundeoplevelse. Det gør du på forsiden af Search Console efter du har valgt domæne under “brugeroplevelser” i menuen venstre side.

    Hvordan tester jeg Web Core Vitals på mit site?

    1. Tryk på linket her for at teste Web Core Vitals på dit site . Google’s eget hastigheds PageSpeed Insights giver dig indblik i hvor du burde have dit fokus. Det er ret smart, men det vil jeg fortælle mere om i step 3.
    2. Efterfølgende skal du kopirer den url ind du ønsker at teste. Her anbefaler vi, at du tester flere sider (forside, kategorier, landingssider og eventuelt produktsider hvis du har en webshop).
    3. Når nu Google har scannet din side, vil du få et overblik. Værktøjet giver dig nemlig et præcist indblik over din sides score i helhed, men også fordelt ud på CLS, FID og LCP. – Og det er netop disse faktorer vi i fremtiden skal have fokus på. Google giver dig nemlig ideér til mulige optimeringer og diagnostiker som kan løses for, at optimere dit site. – Og bum det var det.

    Hvis dit site har problemer med røde score anbefaler vi, at du kontakter dit webbureau eller os.

    Hvilken effekt får Core Web Vitals på seo?

    Google har meldt ud, at Core Web Vitals får direkte effekt på din rangering i søgeresultatet og dermed søgemaskineoptimering. Det kan være svært direkte at sige hvor stor en betydning CWV får, men det får helt sikkert en betydning og vi tror på at hastighedsoptimerede sites vil have større tendens til gode placeringer. Derudover ligger der også optimerede kunde- og brugeroplevelser i et hurtigt site, som jo sjovt nok, resultere i gode kundeoplevelser og måske større tendens til at konvertere på dit site.

    Brug Design’R’us og oplev vækst

    Har du ikke mod på selv at ændre i dit indhold på din hjemmeside eller ønsker sparring, så lad os gøre det sammen med dig. Design’R’us er et digitalt bureau fra Aarhus, som har hjulpet hundredvis af kunder i hele landet med at få flere besøgende på deres hjemmesider.

    Vi er et digitalt bureau, fordi online tilstedeværelse er fremtiden for virksomheder. Du kommer meget længere med digital markedsføring, fordi du kan fange langt flere øjne end traditionelle reklamer kan. Besøg vores digitale bureau i Aarhus og Svendbog – eller kontakt os, så kommer vi til dig. Så kan vi sammen øge din online synlighed.

    Få vores hjælp til søgemaskineoptimering og hastighed her!