Grunden til at du højst sandsynligt er havnet på netop denne side er, at du på Google har søgt ” hvad betyder seo? “. Det er blandt andet det vi vil fortælle dig om i dette blogindlæg.

Men først, hvad siger du til, at blive mere synlig i Google´s søgeresultat på ord og sætninger som relatere sig til din forretning? Der findes rigtig mange gode grunde til at arbejde med SEO, og der er sikkert en årsag til, at du er havnet her. Du har måske hørt om seo i dit netværk, igennem kollegaer eller noget helt tredje. Aldrig har det været vigtigere, at arbejde med søgemaskineoptimering. På nuværende tidspunkt er der 5.8 mia. søgninger på Google hver eneste dag. Hver eneste dag bliver der søgt efter services og produkter, som du tilbyder – og hvis du altså ikke arbejder med SEO, så går du glip af disse søgninger, nye kunder og omsætning. Lets get startet!

Hvad betyder seo?

Seo betyder og er en forkortelse af search engine optimization, som på dansk betyder søgemaskineoptimering. Når du arbejder med seo er det altså et udtryk for, at du optimere din hjemmeside til, at blive vist på Google. Rettere sagt optimere man imod forside placeringer på Google, og gerne så gode placeringer som overhovedet muligt. Her får du især fuldt udbytte hvis du ligger i top 3 på Google på søgeord som relatere sig til din forretning, produkter eller dine services.

Eksempel:

Lad os forestille os, at du har en webshop som sælger sko. Her vil du typisk have forskellige kategorier/sider omkring sko. Her kunne man forestille sig, at sådan en webshop har kategorier og sider både til mænd og til kvinder. Så, hvorfor ikke optimere disse sider til at blive vist på Google, når potentielle kunder eksempelvis søger efter “sko til kvinder” på Google?

Når man laver seo optimere man hen imod at ramme bestemte søgeord / søgninger på Google. Ligesom vi i dette blogindlæg rigtig gerne vil fortælle dig hvad seo er og handler om og derfor har brugt søgeordene “hvad betyder seo?”. Netop for at hjælpe dig med at få et svar. Ligesom du i dette eksempel skal hjælpe potentielle kunder med at finde dine fantastiske “sko til kvinder” på Google.

Dette giver os anledning til at springe videre til…

Hvad er seo?

Seo er en optimering du kan lave på din hjemmeside for, at blive vist på specifikke søgninger/søgeord på Google. Kort fortalt, så finder du ordene som folk søger efter (søgeordsanalyse) og derefter skal du benytte ordene på din hjemmeside. På den rigtige måde. Nogle hjemmeside har allerede gode/relevante søgeord på deres sider, men bruger dem forkert, så Google ikke forstår eller kan aflæse selve indholdet på siderne. Der er selvfølgelig også mange som slet ikke bruger relevante søgeord, da dette ikke har været et fokus. Udover at finde gode søgeord, skal du skrive gode tekster, lave godt indhold/content og eventuelt indsætte billeder.

Forstå Google (vigtig læsning)

Google er en stor forretning og er i dag en af verdens største virksomheder. I hvert fald en af verdens mest kendte. Google´s søgemaskine består af en betalt del ( Google Ads) og en organisk del (seo)

Google lever af at levere indhold til hele verdenen. Det er derfor EKSTREMT vigtigt, at det indhold Google viser dig, når du søger efter noget er det rigtige og det du leder efter. Forestil dig lige at du søger efter “sko til kvinder” og Google så viser nogle fuldstændige irrelevant hjemmesider og indhold. Man bliver træt af det i længden og vælger måske til sidst at bruge en anden søgemaskine som eksempelvis Bing. Google´s vigtigste opgave er altså at vise det helt rigtig indhold. Så når du skriver “sko til kvinder” på Google, så kommer der webshops som tilbyder netop dette.

Sådan skal du bruge dine søgeord

Google scanner alle websites på Google. Dette kaldes også en “Google Bot”. Google botten scanner din kode på alle sider og “crawler” hele din hjemmeside. Den information Google botten finder i koden bruges til aflæse hvad din side handler om. Her kigger botten altid efter bestemte koder, da den her kan aflæse hvad den specifikke side handler om. Hvis du altså har gjort det rigtigt.

Eksempler på hvor du skal indsætte søgeord så Google botten forstår hvad din side handler om:

  • Urlén
  • H1 overskrift (max 1 h1 på hver side)
  • H2 & h3 overskrifter
  • Alt-tags på dine billeder
  • Brødteksten (brug gerne søgeordet i den første del af teksten)
  • Pagetitle

Det er netop det SEO handler om. Du skal fortælle Google hvad din hjemmeside handler om. Det skal du gøre ved at bruge dine søgeord de rigtige steder, skabe godt content som Google gerne vil vise til dem der benytter deres søgemaskine. Udover søgeord, tekster og content, også kaldet onpage seo, består seo også af linkbuilding og teknisk seo. Dette kan du læse mere om nedenfor.

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding kan opdeles i intern linkbuilding og ekstern linkbuilding. Den interne linkbuilding handler om, at linke ind til andre sider på din hjemmeside(side til side – internt på din hjemmeside) . Det giver her mening at linke ind til andre relevante sider, som eksempelvis er i sammenhængene med siden du ønsker at linke fra. Det kaldes også linkstruktur. Google vægter en god linkstruktur og brugervenlighed på hjemmesider. Det kan altså være en god idé at  linke ind til anden side på dit site, som er relevant for det læseren allerede læser om. På den måde skaber du god brugervenlighed og samtidig med, at du bekræfter overfor Google at du har godt indhold hvis brugeren klikker videre.

Ekstern linkbuilding er modsat intern. Her handler det mest om, at få andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside. For Google handler det om, at vise det bedste indhold og mest relevante indhold. En af måderne Google afgør om dit indhold / content er relevant er ved at kigge på hvor mange hjemmesider der linker til din hjemmeside. Det er nemlig en “tommel-op” til Google når andre hjemmesider referere/linker til din.

Hvad er teknisk seo?

Teknisk seo er et vidt begreb. Ofte handler dette om at rette og minimere tekniske fejl på dit website. Dette kan eksempelvis omhandle sidernes indeksering, broken links, URL strukturen, duplikeret indhold, udelukkelse af sider, sitemaps, kodning, robots, hjemmesidens mobilvenlighed, sikkerheden på sitet og til sidst selvfølgelig hjemmesidens hastighed, som i højere grad vægtes af Google (Core Web Vitals). Teknisk seo burde være det første du arbejder med når du søgemaskineoptimerer. Det skyldes nemlig, at mange af disse tekniske faktorer danner grundlag for selve optimeringen og det at du vil lykkedes med din eksterne linkbuilding og onpage seo.

Læs mere om Core Web Vitals lige her.

Ingen SEO er ligesom at annoncerer på en blind vej

Hvis du ikke arbejder med din synlighed på Google kan det sammenlignes med, at man i gamle dage kørte fysiske reklamer på en blind vej uden trafik. Du formår simpelthen ikke at vise folk, at din virksomheden findes og tilbyder produkter eller services – og det er en skam, syntes vi! Kontakts os og kom i gang med det samme eller læs mere om hvordan vi kan hjælpe dig med seo lige her.