... Skip to main content

Ja, du har hørt rigtigt. Google har i år 2022 meddelt at alle Universal Google Analytics (også kaldet Universal Analytics) kontis bliver lukket ned fra d. 1 juli 2023. Det vil altså sige, at du i fremtiden skal benytte dig af Google Analytics 4 (GA4).

Det betyder altså at du ikke længere vil modtage data på dine hjemmesides besøgende som du hidtil har gjort. Heldigvis har Google allerede en løsning klar og det har de haft siden slutningen af 2020, hvor Google lancerede Google Analytics 4. Google Analytics 4 er altså en nyere version af den Universal Analytics som har eksisteret i årevis.

 

Google Analytics 4 opsætnings guide og tutorial

Din nye Google Analytics 4 kan opsættes enten ved at du opretter en ny “Analytics-konti” eller ved at tilføje en ny “ejendom”.  Hvis du allerede har en Analytics installeret på din hjemmeside og derved en Google konti anbefaler vi, at du blot opretter en ny “ejendom”. Har du endnu ikke en Analytics tilkoblet din hjemmeside skal du bruge en Google konti og derefter oprette en Analytics konti.

Opsætning af Analytics-konti

– Til dig som aldrig har haft Google Analytics

  1. Opret en Analytics konti. Tilføj dit kontonavn. Dette kan eksempelvis være navnet på din hjemmeside. Klik derefter “næste”.

GA4

Følg med nedenfor for at få tilknyttet Google Analytics 4 til din Google Analytics Konti. Se bort fra punkt 1. nedenfor

Opsætning af Google Analytics 4 ejendom

– Til dig der allerede har en Google Analytics konti.

1. Gå til din nuværende Google Analytics konti -> klik på tandhjulet “administrator” i venstre hjørne -> klik derefter på “Opret ejendom“.

Guide_Google_analytics_4

2. Angiv ejendomsnavnet på din Google Analytics 4 ejendom, din tidszone og valuta. Klik derefter “næste”.

google_analytics_4_setup_tutorial

3. Angiv virksomhedsoplysninger. Har du en webshop kan det se ud som nedenfor. Denne del er mindre vigtigt – du vil ikke blive udeladt eller misse funktioner uanset svar.

GA4_dansk_guide_google_analytics_4

 

4. Vælg hvilken platform du ønsker at tracke på. Har du en hjemmeside skal du vælge “Web“.

Indsæt_google_analytics_script

 

 

5. Angiv url’en på din hjemmeside og giv “datastrømmen” et navn.

Google_analytics_4_tutoriel

Du har nu oprettet din Google Analytics 4! Men før at du har data tilgængelig og kan tracke besøgende på din hjemmeside skal du installere et script/kode. Dette kan gøres på 2 måder.  Følg med nedenfor!

 

Installation af Google Analytics kode

Google tilbyder på nuværende tidspunkt 2 metoder til installation af GA4. Den første kan gøres med deres “Globalt websitetag” (gtag.js) og den anden metode er igennem Google Tag Manager (GTM). Hvis ikke du har GTM installeret på dit website, så skal du installere “Globalt Websitetag”

 

 

Indsæt Google Analytics kode / script på WordPress hjemmeside (Globalt Websitetag)

1. Det nemmeste måde at få installeret Analytics kode på en WordPress hjemmeside er ved at downloade et “header and footer” plugin. Her anbefaler vi “HFCM“.

2. Herefter kopierer du koden/scriptet som du finder i Google Analytics under “datastrømme” ind i HFCM.

Installation_af_google_analytics_kode

 

3. For at kunne kopiere Scriptet ind skal du i HFCM have oprettet en ny snippet. “Add new snippet” og indsæt derefter koden som anvist nedenfor:

Implementering_af_google_analytics_script

Bum, Det var det! Du kan nu i din Google Analytics 4 ejendom se besøgende på hjemmeside. Test eventuelt selv ved at besøge din hjemmeside og benytte dig af “real tid”. Her kan du se live besøgende på din hjemmeside.

 

 Installation af Google Analytics 4 med Google Tag Manager (GTM)

Fordelen ved Google Tag Manager er at du samler scripts og andet ét sted. Det vil altså sige, at hvis du både har Google Ads, Facebook Pixel, GA4 og Universal Analytics, at du hurtigt kan belaste din hjemmeside. Med Google Tag Manager undgår du dette samtidig med at du ved præcis hvor dine scripts er lokaliseret.

  1. For at kunne forbinde GTM med din Analytics konto skal du bruge dit målings-id. Det finder du her:
installation_af_Google_analytics_google_tag_manager

Google Analytics 4

  1. Gå til din Google Tag Manager ejendom
  2. Klik på “Tags” i menuen i venstre sider -> klik derefter på “New” -> Klik på “Tag Configuration” -> vælg “Google Analytics: GA4 Configuration” -> Kopiere dit målings-id ind i “measurement ID” som vist nedenfor -> vælg derefter “All Pages” som trigger” -> Klik derefter “Save” i højre hjørne -> Klik derefter “Submit” i højre hjørne.

Du har nu installeret GA4 og burde efter noget tid kunne se data fra besøgende på dit website.

 

 

Derfor burde du få opsat GA4 i en fart

Hos Design’R’us anbefaler vi, at du allerede nu får opsat GA4, så du i udfasningen af den oprindelige Analytics allerede vil have brugbar data fra det seneste år i din Google Analytics 4. Det betyder nemlig at du vil have data fra det forgangne år I Google Analytics 4 når Google Analytics Universal lukker. På den måde sikre du, at du ikke står uden data på din hjemmeside.

Behold endelig din Universelle Analytics indtil udfasningen i 2023. Dette anbefales da Analytics 4 stadig er under udvikling og på nuværende tidspunkt har nogle mangler. Derudover skal du huske på, at du ikke ville kunne sammenligne data med forgange år, da data ikke importeres/flyttes til GA4.

Vi kan hos Design’R’us hjælpe dig med at få opsat sporing samt mere avanceret tracking, som på webshops eller kontaktformularer. Kontakt os her.